Hur en bagagemärkning formar världens ondska

Hur en bagagemärkning formar världens ondska



Sällsamheter i Sörmland: 13 maj

Det är 1909, en märklig Jaktstuga sätts upp mitt i urskogen vid en sankmark en bra bit från väg och anständighet. För att rita upp denna, anlitas samme man som senare skulle rita Stockholms konserthus, Ivar Tengbom, även om han just då var i full färd med att bygga Högalidskyrkan. Ett gäng timmermän togs ned från Dalarna för att timra och konstnären Gunnar Hallström för att bildhugga och måla. dessutom anlitades några duktiga smeder för att dekorera fönster och dörrar. För att ge denna jaktstuga en vacker inramning grävs det dessutom för hand ut en liten sjö som vallas in.

Uppdragsgivaren är Eric Von Rosen, greve, forskningsresande och etnograf. (för övrig som kuriosa så behövde denne ständige resenär ett bomärke att märka alla sina koffertar så att de var lätt igenkända bland allt gods som fraktades på båtar och tåg och valde ”svastikan” som han sedan översållade jaktstugan med, som man nu pillat bort).

Drygt 10 år senare 20 februari 1920 nödlandade den tyske stridsflygaren Hermann Göring på isen utanför Eric von Rosens gods Rockelsta efter ett sju särdeles dålig väder. Göring föll pladask för von Rosens svägerska Carin och Eric och Hermann blev således svågrar. Och det var inte bara Carin han tog med sig tillbaka till Tyskland även svastikan tyckes röna ett visst intresse i de nya nationalsocialistiska kretsarna.

Område runt jaktstugan gjordes till naturreservat och blev på så sätt ett av landets första (1919) och resten om Göring och von Rosen och svastikan är ju som bekant en annan historia







_DSF1924-HDRjpg_DSF1897jpg_DSF1891-HDRjpg_DSF1900jpg